כתיבה שיווקית

שיווק הוא חלק בחייו של כל אחד ואחת מאתנו: מבצעים, פרסומות בין תכניות בערוצים המסחריים, מה לא. מהסיבה הזו, כותבים שיווקיים נחשקים מתמיד – הם היסוד בבניית דמות המותג שלנו. אם ככה, מה כולל שירות הכתיבה השיווקית? ו… מה בכלל ההבדל בינו, לבין קופירייטינג? יש הבדל? ו־”לקינוח”, כמה כל ה־”תענוג” יכאיב לי בארנק? ניגש לתשובות.

כתיבה שיווקית – מה זה בכלל כולל?

בדיוק כפי ש־”מצלצל” משמה, כתיבה שיווקית הנה כתיבה שנועדה “למכור”: רעיונות, מוצרים, תדמית, אג'נדה וכו'. בשלב המיתוג של העסק, הכתיבה השיווקית היא מאסט. בלעדיה, עלול להיווצר מוניטין שלילי למוצר/לעסק שלנו – ומשם הדרך לכישלון לא רחוקה. פעמים רבות, מוניטין חשוב אף יותר מהעובדות.

לא סגורים על ההסבר? הנה כמה דוגמאות לתכנים שיווקיים:

  • מאמרים שיווקיים – מדובר בתכנים בעלי כמה מאות מילים (לכל הפחות). נועדו לשלב טקטיקות מכירה ומסרים שיווקיים, לצד תוכן אינפורמטיבי בתחום. אלו מאמרים מניעים לפעולה.
  • כתבות שיווקיות – בעת שיתופי פעולה / כתיבה לאתרי חדשות מובילים, בהחלט נוכל לשכור לכך כותב תוכן “רגיל”. אמנם, האם באמת תרצו לבזבז את פוטנציאל הפרסום שלנו כך? על מנת להוציא את המקסימום מההזדמנות, הכתיבה השיווקית מוכרחת להתבצע ב־100% מקצועיות.
  • עמוד אודות / ביוגרפיה – ההתרשמות הראשונה של הגולש. כפי שאומרים, “אין שני לרושם ראשוני”. רק כותב תוכן שיווקי יוכל “לקלוע” בעדינות בין העובדות לבין המסרים שנרצה להעביר לגולש – תחושה חמימה וביתית? אדם מוצלח? ה-כ-ל.
  • סקירת מוצרים – בטח עולה לכם התהייה: “רגע, זו כתיבה טכנית, לא?” – ובכן, כן ולא. נכון, סקירות אובייקטיביות הן טכניות מתחילתן ועד סופן. אולם, סקירות אשר מציגות את המוצר שלנו באור חיובי – זוהי כתיבה שיווקית במלוא הדרה. כותב שיווקי איכותי ייעזר בעובדות ויוציא סקירה מחמיאה, מכל מצב.

ועוד.

אם ככה, מה ההבדל בין קופירייטינג לכתיבה שיווקית?

עד כה, כל מה שנכתב דומה כמעט לחלוטין לשירותי קופירייטינג. ובכל זאת, קיימים הבדלים בין שני השירותים
הללו – להלן ההבדלים המהותיים ביותר:

  1. סוג התוכן – בעוד שקופירייטרים מנסחים בעיקר מודעות, סלוגנים ותכנים קצרים, הרי שכותבי תוכן שיווקיים מתמקדים בתכנים “כבדים יותר”. קרי, מאמרים, כתבות וסקירות – כל מה שציינו עד כה ועוד. כחלק מעבודתו, הקופירייטר מתמצת את רעיונותיו לכמה שפחות מילים. בניגוד אליו, הכותב השיווקי “חופשי” מהבחינה הזו.
  2. היכולת לגוון בתחומים – גם אם זה נשמע קלישאתי, כותב תוכן איכותי יכול לכתוב (כמעט) בכל תחום. כחלק מעבודתו, הוא מוכרח להיות מסוגל לבצע מחקר ראשוני ואיכותי בכל נושא. מהצד השני, קופירייטרים לא אוהבים “לצאת” מאזור הנוחות שלהם. כלומר, אם הם קופירייטרים בתחום המזון – ייתכן שיסרבו לעבודת שיווק טכנולוגי. וגם אם יסכימו, לא סביר שהתוצאה תהיה די איכותית עבורנו. חוסר הניסיון “עושה את שלו”.
  3. *המחיר – כאשר מדברים על מחירים, הם לעולם לא נוגעים לכולם בכל מצב. לכן, סעיף זה מסומן בכוכבית. ברוב המקרים, שירותי קופירייטינג יקרים משירותי הכתיבה השיווקית. הסיבה לכך ברורה: קופירייטינג היא אומנות המכירה. וכמו כל אומנות, היא תובעת זמן והשקעה.

הקופירייטר מוכרח לחשוב על כל מילה, לגלות 100% יצירתיות ולהיכנס לשלל “נעליים אחרות”. תהליך זה עשוי לקחת ימים – זמן = כסף. כותב שיווקי משקיע מעל ומעבר גם הוא – עדיין, מעט פחות מקופירייטר. לצורך ההבהרה: אינני מזלזל בכתיבה שיווקית – זוהי עבודתי! ובכל זאת, בכתיבת מאות מילים ברור שתהיה פחות השקעה בכל מילה, פסיק וביטוי, בהשוואה לכתיבת סלוגן קליט, בחירת שם לעסק וכו'. מכאן, לרוב עבודות הקופירייטינג בעלות תג מחיר גבוה מזה של הכותבים השיווקיים.

כמובן שיש עוד.

מהם יתרונות הכתיבה השיווקית?

עם כל הכבוד לנושאים בהם דנו, בטח עולה לכם השאלה: “אוקיי, ו…? למה לא אוכל להסתפק בכותב תוכן רגיל?”. ובכן, לשאלה זו מספר תשובות המדגישות את כדאיות הכתיבה השיווקית – להלן יתרונותיה “על רגל אחת”:

  • שיפור המוניטין – היתרון הברור מכולם. הכתיבה השיווקית נועדה “לברוא” דמות חיובית למותג שלנו. באמצעות שיווק נכון, נוכל ליצור למוצר/לשירות/לעסק שלנו תדמית “בלתי מנוצחת” (זוהי אינה הגזמה!). וכפי שכבר אמרנו, אין חשוב יותר ממוניטין מצוין.
  • עלייה ברווחים – ככל שמוניטין העסק שלנו טוב יותר, כך הסיכוי שנגדיל את רווחיותו גדל. האם הייתם קונים מעסק ממוצע, או מאחד ששמעתם עליו “רק דברים טובים”? התשובה ברורה. שיווק מוצלח -> יותר לקוחות -> יותר רווח. אין ספק בכך.
  • שיפור אחוזי הקליקים (CTR) – כל כותב שיווקי שמכבד את עצמו כולל בתכניו הנעה לפעולה. בזכות שיטות השיווק הללו, בהחלט נוכל לראות שיפור באחוזי הקליקים באתר שלנו. יותר קליקים -> יותר מכירות. כמובן שכל ה־”סיפור” יקנה לנו כמה נקודות זכות אצל גוגל.
  • יכולת שכנוע – כתיבה שיווקית יוצאת מן הכלל יכולה לעשות את “הבלתי ייאמן”. גם מוצרים שפשוט “לא מוכרים” עשויים לצמוח בזכותה. כותב תוכן שיווקי מתמחה ב־”אומנות השכנוע” – יכול “למכור קרח לאסקימואים”, באמצעות רטוריקה מבריקה ותכסיסים פסיכולוגיים. כן, עד כדי כך. יכולת השכנוע היא נקודת החוזק המשמעותית ביותר של הכתיבה השיווקית.

ועוד המון.

כמה הכתיבה השיווקית תכאיב לי בארנק?

בסופו של יום, נצטרך “לקנח” עם המחיר. אין מה לעשות. בעוד שלא אוכל לספק מחיר קבוע לכל תוכן שיווקי שהוא (מסיבות ברורות), אשמח להציג בפניכם את הגורמים המרכיבים את המחיר:

  1. כמות המילים – בתכנים שיווקיים ישנה השקעה גדולה בכל משפט ומשפט. ככל שאדרש ליותר מילים, כך מחיר העבודה צפוי לעלות. בכל זאת, מילים מתרגמות ליותר זמן והשקעה בתוכן.
  2. תחום התוכן – ישנם תחומים “קשוחים” מאחרים. בתחומים תעשייתיים ומורכבים, בהם הידע הטכני דורש מחקר מקיף יותר ושילובו לצד שילוב מסרים שיווקיים, המחיר “יקפוץ”.
  3. דגשים – ככל שיש יותר דרישות למסרים שיווקיים והנעה לפעולה – המחיר יעלה. כל מסר שיווקי הנכתב באופן טבעי לוקח זמן והשקעה -> כסף.

כתיבה שיווקית בהחלט עלולה להיות כאב ראש לא קטן. אני מתחייב לעשות אותה בצורה המקצועית ביותר! מעוניינים בפרטים נוספים? חייגו אליי, אליחי 😉

צרו איתי קשר

לקוחות ממליצים

מאמרים אחרונים